nordisk ledelse paa jobbet
Hvor godt kender du dine medarbejdere?

Af Jill Saville. Praktiserende coach, træner og skribent.

 

Har du nogensinde arbejdet med nogen, som overhovedet ikke kan sætte sig ind i, hvordan det er at være dig? Én, som ikke kan se det fra dit perspektiv, og som ikke engang forsøger?

Eller måske er du chef eller leder, og har medarbejdere i dit team, hvis måde at tænke og gøre tingene på, som du ikke forstår. Hvis det er tilfældet, har du muligvis brug for at udvikle din sociale intelligens.

Som ny teamleder snublede jeg i starten. De to personer jeg var teamleder for, havde været ansat i firmaet i længere tid og vidste derfor mere om jobbet, end jeg gjorde. Og så mødte jeg en barriere som en 20-årig kvinde i 1977. Så hvordan blev jeg god til mit job? Jeg lærte, at forstå deres behov og følelser.
I starten føltes det som en lang og hård kamp hver dag, men når jeg ser tilbage, er jeg taknemmelig. Jeg er taknemmelig, fordi jeg var nødsaget til at udvikle nogle kompetencer, som lå udover de daglige arbejdsopgaver og være i stand til at aflæse følelser, som ikke var mine egne. Jeg var nødt til at sætte mig selv i mine kollegaers sted og forsøge at tænke og føle som dem. 

I dag arbejder jeg med mange mennesker, som har skiftet job og har indset, at det ikke er nok blot at kende til jobbet og de faglige kompetencer, der efterspørges. At være ekspert indenfor jobs, som fordrer os til at være opgave- og detaljeorienterede, hjælper os ikke med at forstå de mennesker vi arbejder sammen med - og jo mere ledelsesansvar man har, jo mere tydeligt bliver dette.

SI model 

Du har måske hørt om udtrykket ’social intelligens’ og siden 90’erne er der mange personer, der har sagt at social og emotionel intelligens er vigtigere end ens IQ. Den ovenstående figur viser de fem områder, der tilsammen udgør social intelligens. Tre af dem vedrører DIG, to omhandler ANDRE og ALLE er de udfordringer, som ledere har, når de efterspørger kompetent coaching.
 
Kort sagt er det, at være selvcentreret i alle dets former noget, der slår dine empatiske evner ihjel… når vi fokuserer på os selv og ser verden ud fra vores egne bekymringer, tårner problemerne sig op. Men, når vi fokuserer på andre, udvider vores horisont sig.

Her er tre gode eksempler på, hvorfor du bør udvikle din sociale intelligens:

Det bliver nemmere at søge det rigtige job

Jeg mødte for nylig en mand i toget, som var på vej til en jobsamtale. Han havde en bunke af noter foran sig, og forsøgte at proppe sig med en masse facts. Jeg distraherede ham i tre timer, og stillede ham spørgsmål vedrørende hvad han kunne bidrage med i jobbet, hvad han synes organisationen behøvede, hvilket syn på tingene han ville mene dem, der skulle hyre ham havde, hvordan hans kunder ville få gavn af ham og hvad han mente de fortjente. Vi bevægede os væk fra den rigide tankegang, hvor det gjaldt om at prale og imponere, til et sted, hvor der var plads til andres perspektiver. Resultatet var, at han gjorde et stærkt indtryk, og endte med at få jobbet. Vi arbejder nu sammen for at forberede ham på hans første 90 dage i sit nye job. 

Du bliver en bedre leder

De ledere jeg husker bedst er dem, der hjalp mig uden, at der var noget i det for dem. Disse mennesker udmærkede sig, fordi selvom de er travle, gav de mig deres kostbare tid – også selvom det nogle gange bare betød, at de lyttede. Disse mennesker havde en naturlig evne til at tiltrække og udvikle folk, hvilket gjorde dem i stand til at få indflydelse på dem, så de ville gå den ekstra mil for deres leder. Tænk på de mest produktive mennesker i dit team. Jeg forestiller mig, at det er dem der er der, fordi de gerne vil være der og fordi du tager dig tid til at give dem anerkendelse for deres arbejde. Nogle vil kun være der, fordi de er nødt til at følge dig, da du er chefen, og jeg vil vove at påstå, at disse mennesker ligner dig mindst. For stadig at kunne bevæge sig fremad, er vi nødt til at udvikle empati selv for dem, der ikke er ligesom os selv. Uden det perspektiv vil vi ikke kunne få indflydelse på folk, eller lede dem. 

De bedste ledere har social intelligens

En definition på lederskab er ifølge den kendte amerikanske forfatter af ledelsesbøger, John Maxwell: ’Lederskab er indflydelse, intet mere, intet mindre’.

Jo højere op i hierarkiet vi kommer, desto mere betydning får det, hvordan vi kan påvirke folk og desto mindre betydning får det, hvordan vores job titel giver autoritet. Maxwell taler om de forskellige skridt til toppen i hans ”Fem niveauer af lederskab”, og kun på det første niveau nævnes potentiale, altså at folk følger os på grund af vores titel eller position i en virksomhed. De andre niveauer taler om at udvikle menneskelige kompetencer, så folk følger os, fordi de har lyst til det. 

Del denne side på

Udvikling af medarbejdere
Tilføj din kommentar
Skriv det du ser på billedet: