Rekrutteringsprocessen
5 råd til at minimere tidsforbruget i rekrutteringsprocessen

Det er tidskrævende at finde de største talenter. 

Sådan har det alle dage været indenfor rekruttering og det er nu endnu mere aktuelt med mangel på kvalificeret arbejdskraft indenfor udvalgte brancher og fagområder. Virksomhederne konkurrerer om de gode kandidater og er pressede på konkurrenceprægede markeder, hvor det at have den rigtige specialist eller leder i en nøgleposition kan have afgørende betydning for virksomhedens tilstedeværelse og bundlinie.

Derfor kan det virke uoverskueligt at have tålmodighed med en proces, som ikke gennemføres på få dage eller uger. Derfor har vi hos Badenoch & Clark sammensat en række anbefalinger til at optimere tidsforbruget i jagten på den næste nøglemedarbejder:

1. Forbered en tydelig jobbeskrivelse! Altså – vær præcis mht. hvad virksomheden har brug for, hvilke opgaver der skal varetages, hvem der skal samarbejdes med osv. Og glem ikke at sætte mål på. Når vi arbejder med virksomheder og afdækker netop denne del, så spørger vi altid: ”Hvad skal du, som arbejdsgiver, ikke kunne få hænderne ned over efter der er gået 6 eller 12 måneder med den nye medarbejder? Hvad har vedkommende opnået?” Det kan lyde banalt, men den ansættende leder er ofte ikke er helt sikker på, hvad der ledes efter. Og så tager søgningen længere tid.

2. Hav realistiske forventninger – også til løn! Du ved, hvad du ønsker, du har sat ord og mål på – og nu er du klar. Husk - de bedste kandidater til jobbet er ikke nødvendigvis dem, der søger selv. Det kan være du skal tiltrække de rette kandidater fra konkurrenten. Har du så en konkurrencedygtig løn- og vilkårspakke? Du kan som regel ikke få de bedste kandidater til den næstbedste løn. Det er godt at kunne få de rette kandidater til bordet, men ærgerligt at skulle lade dem gå igen pga. manglende evne/villighed til at honorere derefter. Sker det, skal man beregne ekstra tid til at finde andre kandidater.

3. Kommuniker præcist, hvad der gør din virksomhed attraktiv! Når du har fundet de rette personer og indledt dialog med dem, så er det vigtigt, at du også kan gøre det klart for dem, hvorfor de skal vælge dig/din virksomhed. Hvad gør den unik og attraktiv som ansat? Hvis dette ikke er klart nok for kandidaten, kan du glippe muligheden for at ansætte dem eller gøre dem interesserede. Du risikerer at forhale processen, eller at starte forfra, hvis kandidaten springer fra.

4. Lav en tidsplan! I en travl hverdag kan det være en udfordring at sætte tid nok af til at nå i dybden med en rekrutteringsproces. Rekruttering er ofte tidskrævende og der går mange timer med at gennemse CV’er og ansøgninger, at registrere og følge op, at foretage interviews, teste, tage referencer og lave ansættelseskontrakt mm.  Så fra starten af en proces er det afgørende, at de involverede parter får prioriteret opgaven og afsat tid til alle delene i processen. Timing kan være afgørende – også for kandidaterne. Hvis et job skal opsiges, er det vigtigt at have nok tid afsat til samtaler og evt. endnu en samtale så et job kan opsiges med udgangen af en måned. Hvis din tidsplan ikke levner tid til, at du kan have en ekstra dialog kan du miste en måned, og måske en kandidat, der når at skrive kontrakt med en anden virksomhed.

5. Vid at de gode kandidater forsvinder først! Talenterne er ombejlede. Så vær klar til at slå til, når du har identificeret den rette kandidat til jobbet. Desværre ser vi det ske hos virksomheder, at de ikke er hurtige nok til at beslutte sig – og derfor forsvinder kandidater til anden side, før de når at få tilbudt jobbet. 

Vil du have mere indsigt i rekruttering af specialister og ledere, så kontakt en af vores dygtige rekrutteringskonsulenter i København, Hillerød eller Aarhus.



Del denne side på

Rekruttering
Tilføj din kommentar
Skriv det du ser på billedet: